söndag 9 oktober 2011

Jag har haft lite problem

Med mig själv och min kropp efter graviditeten.
Jag gick upp ganska mycket i vikt (hur detta gick till är fortfarande en gåta... Till ochmed min barnmorska undrade var dessa kilon egentligen satt.)
Efter tre månader hade bara 6 kg försvunnit efter förlossningen! Jag grät floder när jag ställde mig på vågen och såg detta. Jag bestämde mig då för att köra på nutrilett vilket jag också gjorde i ca 3 veckor totalt (men inte sammanhängande och inte till 100% alla veckorna).
Jag gick även 30-60 minuter om dagen, inte mycket kan tyckas MEN jag drabbades av foglossning i slutet av graviditeten och pga den och andra komplikationer kunde jag inte gå utan att få ont det första halvåret, jag kunde inte gå promenader alls de första två månaderna! Om någon undrar så har jag fortfarande vissa problem kvar ett år senare.
Hur som helst så rann vikten av mig och jag gick ner en hel massa och vågen stod på -4 kg 4 månader efter förlossningen. Detta tack vare min lilla diet.
För mig fungerade detta helt klart för att få bort mina "onaturliga kilon" (jag kallde gravidkilona för det), men inte för att få bort mer då jag efter ytterligare sex månader var tillbaka på plus minus noll viktmässigt.
Idag väger jag alltså exakt vad jag vägde på invägningen hos bm. Enligt henne är jag överviktig. Något jag aldrig tidigare reflekterat över då jag inte stått på en våg sen jag var 14 år och bara "mätit" min vikt i kläder.
Men detta gav mig ett komplex och jag har funderat det senaste halvåret på hur jag ska kunna gå ner till vad som skulle vara normalvikt för mig.

1 kommentar:

  1. tar ca 1 år efter en graviditet att komma tebax till sin vanliga kropp. men ens kropp blir aldrig den samma efter en graviditet.. har själv fött 2 barn.. men jag älskar min kropp ändå för den har fött 2 fantastiska söner

    SvaraRadera