tisdag 5 april 2011

Anonym på nätet?

Egentligen skulle jag vilja skriva en form av debattinlägg här. Med massor av åsikter. MEN jag känner att det får vara då jag inte riktigt vet vilka ni är mina läsare.
MEN därimot tänker jag fundera på det där med att skriva sina åsikter offentligt i en blogg och vad man ger sina läsare för möjligheter att kommentera.
Självklart ska man inte kunna vara helt anonym bakom en skärm, men det måste finnas gränser också. Tex så finns det en blogg jag läser med jämna mellanrum där skribenten tar reda på vem som befinner sig bakom ip numret så fort kommentaren inte fallit skribenten i smaken. Det är då absolut inte fråga om några kränkande kommentarer, bara kommentarer av annan åsikt eller erfarenhet. Ibland lägger också skribenten upp dessa kommentarer och sågar dem på sin blogg. Inte okej tycker jag. Ibland har jag känt för att lägga en åsikt i dennes kommentarfält ( med min mail naturligtvis om det skulle vara så att denne vill nå mig), men jag har valt att låta bli då jag inte vill bli uthängd om åsikten råkar vara "fel".
En annan blogg som jag snubblar in på ibland tillhör en gammal arbetskollega. Denne sågar sin arbetsplats med jämna mellanrum, där skulle jag vilja vara anonym på rikitgt och påminna denne om vad följerna kan bli. Inte för att vara elak eller skrämmas, utan bara för att uppmärksamma att faktsikt vem som helst kan läsa det denne skriver. Kanske sitter även någon chef och surfar runt?
Hur tänker ni ang era bloggar och era läsares rätt att ha åsikter om det ni skriver?

Magic8 boll som jag "fyndade" på en loppis för 30:- för många år sen. Ett fynd tills jag insåg att de finns att köpa lite varstans i Sverige för typ den pengen. Då är de inte ens beg.

1 kommentar:

  1. Hahhaa okej jag lovar att inte svara ;) hihih

    Ja ndu jag håller med dig helt i det du skriver. Jag som är lite inne i det här med rekrytering ryser....

    kram

    SvaraRadera